Home | News | Een kijkje in de toekomst van SEO op Friends of Search

Back to the Board

SEO @ntl

  • Posted on 17th February 2017

Een kijkje in de toekomst van SEO op Friends of Search

Bas van den Beld vergelijkt Search met een web van wegen. Er komt veel bij kijken en er zijn alsmaar wijzigingen. Wat zal de toekomst ons brengen? Onze vrienden geven ons hun visie tijdens Friends of Search. 

 

NetBooster Q1 2016

De toekomst van SEO heeft een aantal mooie veranderingen voor ons in petto, maar als marketeers moeten we daar wel op inspelen. Wat kunnen we verwachten?

Mobile first

We weten allemaal dat het er aan zit te komen: mobile first indexing. Vorig jaar werd er voor het eerst meer op mobiel gezocht dan op desktop. Gary Illyes (Google) wist ons te vertellen dat Google al ver is, maar dat we mobile first nog niet hoeven te verwachten in de eerste weken of maanden. Zijn tips om voorbereid te zijn? Simpel: maak je website mobile-friendly. AMP is snel en simpel, maar er zijn ook twee nadelen: het is niet geschikt voor alle websites (denk aan recepten) en mobile first laat waarschijnlijk mobiele pagina’s boven AMP’s ranken. Voor bedrijven met een app geeft Gary de tip om over te gaan op PWA.

Matt (4P’s) en Mark (Dickies) bekijken mobile vanuit een ander oogpunt. Het probleem: mobiel converteert niet zoals desktop. Om dit op te lossen kijken zij naar de zoekintentie. Deze is anders op mobiel. Voor Dickies zetten ze mobiel in om mensen naar de winkel in de buurt te sturen. Richt mobiele advertenties niet in om mensen naar de site te sturen, maar naar de routebeschrijving. Door het aantal clicks te vergelijken met de verkopen in de winkel, krijg je een indicatie hoeveel het oplevert.

HTTPS wordt de standaard

Gary zei het al: iedereen gaat over op HTTPS. Het is niet moeilijk, en je voorkomt dat gebruikers denken dat je website onveilig is. Aleyda Solis (Orainti) benadrukt dit nog eens: HTTPS wordt de standaard. Door alle stappen te doorlopen, is het niet moeilijk over te gaan op HTTPS. In haar presentatie laat ze alle stappen zien: van voorbereiding tot check achteraf. Het belangrijkste is dat je zorgt dat alles goed staat (van redirects en canonicals tot de XML sitemaps), je het proces kunt monitoren, je de juiste certificaten hebt en echt alles naar HTTPS overzet. Na de migratie check je alles in Search Console en door middel van een crawl. Met haar volledige checklist kun je het zelf.

Ook Fili Wiese (SearchBrothers) spreekt van het belang van HTTPS en laat zien hoe je met HTTPS je website sneller kunt maken.

Content is onmisbaar

Zoals Dennis Goedegebuure (Fanatics) stelt: een goed merk wordt opgemerkt. Met zijn Content Brand Pyramid kun jij je content naar een hoger niveau tillen. 

NetBooster Q1 2016

Iedere piramide is gebouwd op een sterke basis. Zo ook de Content Brand Pyramid. De basis hiervan bouw je op door ‘aanwezig’ te zijn. Je wordt gevonden, krijgt verkeer op je website en je bouwt een publiek op. Als dit goed staat, kun je verder omhoog gaan in de piramide. ‘Trust’ bouw je op door relaties aan te gaan. Je krijgt autoriteit door content op basis van data. De ‘Epic’ content is zo interessant dat mensen echt betrokken raken. Ze gaan het zelf delen en worden zo ‘brand ambassadors’. Door je content on- en offline te verspreiden met campagnes en door alles goed met elkaar te verbinden, versterk je het effect.

Michael Briggs (Skyscanner) gaat in op content op basis van data. Als je goede content hebt, komen mensen er voor terug. Analyseer je succesvolle content, zodat je meer van dit soort content kunt maken. Kijk naar de content met veel bezoekers en hoge betrokkenheid. Waarom zijn ze goed? Is het de structuur, de manier van schrijven? Hebben ze vergelijkbare onderwerpen of zijn ze geschreven door dezelfde schrijver? Met deze data kun je meer succesvolle content creëren. De KPI’s om content te beoordelen zijn volgens Michael: bounce rate, retention en inschrijvingen voor de nieuwsbrief.

Fili Wiese benadrukte in zijn verhaal ook dat content voor de gebruiker zo snel mogelijk beschikbaar moet zijn. Hij spreekt van een Content First strategy. De gebruiker komt voor de content, niet voor de advertenties. Zorg dan ook dat de content eerst laadt en daarna de advertenties pas.

SEO is not dead

Gary Illyes krijgt de vraag al op het begin van de dag: Is SEO dead? Zijn antwoord was simpel. “If there’s search engines, there’s SEO”. Toch benadrukt hij dat het toch echt aan het veranderen is en er nieuwe manieren zijn én komen.

Dominic Woodman (Distilled) gaat in op de veranderingen van SEO. Hij behandelt een aantal problemen waar veel SEO-ers tegen aanlopen: fear, measurement en complexity. We weten niet altijd of iets werkt, resultaat laten zien in termen van opbrengst is moeilijk en SEO is individueler geworden. Zijn oplossing: start met testen en meten! Split-tests kunnen ook voor SEO. Test alles wat je verandert per pagina, zodat je alles kunt verantwoorden. Zijn tips om te beginnen met testen:

-          Start als je minstens 1000 sessies per week hebt

-          Test voor minstens 2 tot 3 weken

-          Test alles wat je aanpast

-          Gebruik de Distilled Split Tester Tool

NetBooster Q1 2016

Mark van Dickies werd door zijn directeur geprezen voor de meetbare resultaten. Toch voorspellen hij en zijn mede-spreker Matt (4P’s) dat de toekomst van Search meer op het verleden lijkt dan op het heden. De focus moet meer op het gedrag van consumenten gaan liggen. Hoe? Focus niet op keywords, maar op de intentie van de gebruiker.

Dat laatste geldt bovendien ook voor SEA. Wie wil lezen wat er allemaal werd besproken in de PPC-zaal, kan dat hier lezen.

 

Brechtje Van Houtum

Content Consultant, metapeople NL

Posted byNetBooster (Group)