Home | News | Friends of Search 2017 – #noalternativefacts

Back to the Board

SEA @ntl

  • Posted on 17th February 2017

Friends of Search 2017 – #noalternativefacts

De wereld is voortdurend in verandering, en ook in online marketing gaat het hard. Bas Van Den Beld opende deze vierde editie van Friends of Search met een statement waar iedereen zich wellicht in kan vinden. Wie in search marketing werkt moet snel zijn, en tegelijkertijd alle data kunnen verwerken. Het onderzoeksbureau Deloitte bracht in opdracht van DDMA en IAB het Nederlandse Paid Search Advertising landschap in kaart. Friends of Search is dan ook het perfecte event om de resultaten van dit onderzoek met iedereen te delen. Want, zoals Bas Van Den Beld het zo mooi verwoordde: “We ask our friends for help.” En dit jaar waren er wel 20 internationale sprekers om vriendschappelijk hun kennis met ons te delen. Echte vrienden, die Friends of Search….

Google Search in 2017

 Het marktonderzoek van Deloitte bevestigt wat Google’s Webmaster Trends Analyst Gary Illyes ons kwam vertellen: mobile is hot! In Nederland zagen we vorig jaar een gigantische stijging in mobile spend (+92%) en de mobile CPC evenaart stilaan de desktop CPC. Met de grote groei in mobile searches zien we ook dat voice searches belangrijker worden. Gary Illyes liet merken dat hij hier veel vragen over krijgt via Twitter, maar bevestigt dat Google hier nog een lange weg in te gaan heeft. Vooral de vraag of iedereen zijn website nu hardop moet voorlezen werd met luid gelach onthaald.

Artificial Intelligence First

Kate Adams, Head of Google Measurement & Media Specialists NL, maakt zich zorgen om de mobiele (r)evolutie. Volgens haar hebben we met z’n allen moeite om deze mobiele transformatie in onze dagelijkse werkzaamheden te implementeren. Vooral Nederland hinkt hierin achterop en kan deze gedragsverandering met moeite doorzetten. Kate ijvert dan ook voor een nieuw werkmodel; neem afstand van het model op uurbasis en ga in gesprek met adverteerders over de nieuwe taak van Search Marketing experts binnen het bedrijf. Nederlandse search marketeers moeten weer die voortrekkersrol gaan innemen, zegt Kate. Iets wat alleen maar zal lukken als we anders gaan samenwerken en vooral onze expertise gebruiken om machine learning te omarmen.

NetBooster Q1 2016

 

Get to know your users

Waar kunnen we dan vandaag mee starten om die veranderingen door te voeren? Gelukkig kon Arianne Donoghue van icelolly.com ons daar meteen een antwoord op geven. Haar goede raad: beschouw zoekwoorden als een hulpmiddel, niet als een strategie, en gebruik daarbij zoveel mogelijk data om de juiste audiences te bereiken. Arianne benadrukt dat we ons niet in de details mogen verliezen. Focussen op onze meest waardevolle gebruikers is de boodschap!

Tara West, Head of PPC van het Britse Etch staat Arianne hierin bij: target de juiste doelgroep met gebruik van alle beschikbare data. De integratie van Remarketing Lists voor Search Ads in Google Analytics heeft volgens Tara een heleboel nieuwe mogelijkheden gecreëerd om de harten van onze dierbare engagers te veroveren. In slechts 30 minuten overtuigt ze dan ook iedereen van de overheersende kracht van RLSA’s.

It’s complicated

Het in Seattle gevestigde Commercehub stuurde ons de bedreven Elizabeth Marsten. Met haar ervaring en kennis werpt ze ons een reddingsboei toe in de woeste golven van de e-commerce oceaan. De competitie van de grote reuzen zoals Amazon en Google Shopping is groot en volop in ontwikkeling. Gelukkig heeft Elizabeth ook bruikbare tips meegebracht, die bovendien naadloos aansluiten op alle vorige presentaties van vandaag: hanteer die 20/80 regel, richt je pijlen op exclusiviteit en streef naar optimale product data quality.

De zaal zat al vol, maar tijdens de presentatie van Alain Manche, SEA manager bij TUI moeten heel wat mensen rechtop blijven staan. Het introductiefilmpje van Alain Manche is duidelijk overbodig: iedereen die een beetje kennis heeft van de travel markt kent deze grote speler. TUI heeft geleerd om te luisteren naar de wensen en noden van die markt, een strategie die zich in het afgelopen jaar heeft vertaald in een gigantische clickshare growth.

Facebook is dead

En opeens staat Jes Stiles op het podium, met een kanjer van een oneliner: “Facebook is dead, long live Facebook”. Al snel wordt duidelijk dat ze daarmee verwijst naar de shift van het bedrijf van social naar digital interaction platform. De acquisitie van Oculus door Facebook heeft online marketing naar een nieuw level getild. In de VR-wereld draait het voor gebruikers om de interactieve ervaring. En waarom die zinvolle ervaring niet gebruiken als marketing channel?

Ryan Fitzgibbon, Head of DoubleClick Search EMEA bij Google introduceert meteen een nieuwe tijdrekening, ‘Before WWW’ of ‘Before Google’. De voorbije jaren ging hij op zoek naar de rol van mensen in deze tijden van automation en machine learning. De beste technologie is volgens hem technologie die je kan controleren en voeden met data. Harmonie tussen mens en machine zal onze efficiëntie alleen maar ten goede komen. Transparantie en flexibiliteit zijn daarbij belangrijk om onze dagelijkse taken als search marketeer minder tijdrovend en zinvoller te maken.

De rode draad in alle PPC-presentaties van vandaag: verkies kwaliteit boven kwantiteit, en verlies daarbij vooral de toekomst niet uit het oog. De technologie verandert in een razendsnel tempo, en dat zal alleen maar sneller en sneller gaan. Aan de slag dus met die automation tools!

De technologie mag dan wel al heel ver staan, de metapeople bloggers kunnen zich helaas nog niet splitsen. Wie nieuwsgierig is naar wat er dit jaar in de SEO-zaal gebeurde, kan dat hier lezen.

 

Marthe Verpoucke

Online Advertising Consultant, metapeople NL

Posted byNetBooster (Group)