Home | News | Klantvriendelijke online organisaties scoren

Back to the Board

SEO @ntl

  • Posted on 18th April 2017

Klantvriendelijke online organisaties scoren

Inzichten van BrightonSEO 
Door: Nicole van Schalkwijk | Content Consultant metapeople (part of NetBooster group)

 

Voor bedrijven is het ontzettend lastig om hun online klanten écht te kennen. Toch is het erg belangrijk om zo de juiste strategieën toe te kunnen passen. Tijdens BrightonSEO deelden verschillende sprekers hun kennis en inzichten voor online professionals. De eindconclusie? Klantvriendelijke merken scoren, als zij de pijnpunten van hun potentiële klanten kennen én oplossen!

Hoe speur u de pijnpunten van potentiële klanten op?

Zo’n 81% van de consumenten doet online onderzoek voor zij tot een aankoop overgaan. Zij onderzoeken Facebookpagina’s van de merken die zij overwegen of beginnen bij de alom bekende zoekbalk. De vragen die zij stellen, zijn de pijnpunten die wij op moeten lossen om hen onze klanten te maken. Maar hoe speurt u deze op? Heel simpel.. Door te leren van uw gehele organisatie, uw databronnen en online onderzoek. Lotty Chudley benadrukte dat de kennis van offline klantgedrag hierbij goed kan helpen. Bijvoorbeeld door in uw onderzoek ook informatie van salesteams of klantenservice mee te nemen. Zij hebben immers direct contact met uw klanten.

Daarnaast helpen online kanalen ook met uw inzicht in uw klanten. Bijvoorbeeld zoekopdrachten binnen de website, vragen die via social media kanalen worden gesteld of via een onderzoek naar relevante keywords rondom uw organisatie. Sam Auchterlonie van Skyscanner ontdekte bijvoorbeeld dat maandelijks ruim 10.000 mensen vragen stelden als “Heeft Marbella een vliegveld?” Zij deelde haar successen in haar presentatie waarin ze benadrukte dat het blijven testen en meten van jouw ideeën en bevindingen rondom de vragen van klanten van belang is.

Hoe lost u de pijnpunten van potentiële klanten op?

Heeft u de relevante onderwerpen, pijnpunten en vragen op een rij? Dan is het tijd om te kijken welke issues u wil en vooral kúnt oplossen. Ongeveer de helft van de data over zoekgedrag is namelijk niet relevant voor uw merk. Cluster de gestelde vragen tot één overkoepelend onderwerp. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld de gratis tool answer the public gebruiken. Deze tool deelt keywords op in clusters van vragen “wat, wanneer, waar, welke, etc.” en is in te stellen in verschillende landen/talen.

Marcus Tober van Searchmetrics gaf, in zijn presentatie over content, aan dat 80% van alle beschikbare content gewoonweg niet gezien wordt, omdat het niet aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Match daarom de zoektermen die u wil beantwoorden aan de stappen in de customer journey. Een vraag als “Welk vliegveld ligt in de buurt van Marbella” is nog oriënterend en zal minder snel een conversie opleveren dan “vakantie Marbella boeken”.

 

 

Probeer in de oriënterende fase van de gebruiker te focussen om de bezoeker te laten terugkeren wanneer de keuze gemaakt is. Bijvoorbeeld door te zorgen dat hij in deze stap de Facebookpagina een like geeft of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Al is het uiteraard niet erg om bezoekers met een koopintentie direct de optie te geven om naar een commerciële omgeving te gaan. Dit doet Skyscanner bijvoorbeeld ook.

Tips om pijnpunten/vragen zo goed mogelijk te beantwoorden:

  • Herhaal de gestelde vraag (of een vorm hiervan) in de titel: “Welk vliegveld ligt vlakbij Marbella?”
  • Gebruik meerdere H2 headers waarin u vragen beantwoord die hierop aansluiten: “Welke maatschappijen vliegen op vliegvelden vlakbij Marbella?” of “Vervoer vanaf de luchthaven naar Marbella”
  • Beantwoord de vraag in de eerste 100 woorden.
  • Gebruik lijsten, tabellen, tools en stap-voor-stap foto’s om de content overzichtelijk te maken.
  • Gebruik voor zaken zoals tijden, uitslagen, het weer etc. een semantic markup in de html.

Bovenstaande tips gaf SEO professional Adrian Phipps in zijn sessie over de voordelen van de Google Answer Box, die steeds meer gebruikt wordt op de zoekresultatenpagina’s.

Hoe zorgt u ervoor dat uw content gevonden wordt?

U heeft nu goede en relevante content op uw website. Dat rankt vanzelf wel in Google, toch? Niet helemaal waar. Uiteraard zorgt een hoge content score en click-through rate er indirect voor dat uw resultaat hoger zal ranken. De content score geeft aan hoe relevant de aangeboden content is op specifieke keywords en zoekintentie. Marcus Tober van Searchmetrics gaat niet verder in op hoe deze score het best te meten is.

De extra push kunt u zelf nog geven door de basics op orde te hebben. Denk aan aantrekkelijke paginatitels, aansluitende metadata of breadcrumbs, maar ook zaken zoals intern linken naar de meest belangrijke pagina’s. Dit laatste is volgens Tober vooral het geval bij e-commerce websites.

 

Zorg ook dat u niet teveel content produceert. Het loont om te focussen en specialiseren op uw domein. Zo steeg de zichtbaarheid van Duitse ouderenzorgwebsite Pflege.de met ruim 240% nadat zij hun content flink hadden opgeruimd, gestructureerd en gespecialiseerd.

Ruim dus niet relevante of slecht presterende content op en verbeter de content die overblijft door deze aan te vullen, te verbeteren en structureren. Blijf resultaten analyseren en bouw hier weer op voort. Verbetering staat immers nooit stil!

Key takeaways:

  • Leer de zoekintentie/pijnpunten van uw potentiële klanten kennen. Vraag intern informatie uit, onderzoek online kanalen en structureer deze informatie in clusters die passen bij de customer journey.
  • Bedenk hoe u de bezoeker verder kunt helpen. Welke informatie kunt u, als autoriteit, bieden?
  • Analyseer welke content op uw website goed presteert of relevant is en welke minder. Ruim de niet relevante en slecht presterende content op en specialiseer uw website.
  • Maak de basis gestructureerd en goed vindbaar voor de websitebezoeker. Zorg voor goede paginatitels, tussenkopjes, metadata en een logisch pad (breadcrumbs).
  • Blijf testen en analyseren wat werkt en wat niet werkt!

Dit artikel verscheen eerder op de website van Twinkle

Posted by Nissen