Home | News | NetBooster en Artefact voornemens krachten te bundelen

Back to the Board

News @ntl

  • Posted on 12th June 2017

NetBooster en Artefact voornemens krachten te bundelen

NetBooster en Artefact voornemens krachten te bundelen

NetBooster Groep, in Nederland actief met het bureau metapeople, en Artefact zijn voornemens hun krachten te bundelen. Samen vormen zij het eerste wereldwijde online marketing bureau dat zich focust op strategische digitale marketing consultancy met data en Artificial Intelligence als basis.

De wereldwijde dienstverlening omvat consultancy, creative design, data en analytics, integrale campagne aanpak en Artificial Intelligence (“AI”)

NetBooster Groep (FR0000079683 – ALNBT –PEA-PME eligible), het leidende onafhankelijke digital marketing bureau, met 80% internationale omzet, en Artefact, een innovatief data consulting bureau dat zich focust op consultancy, technologie en ad creatie, kondigen hierbij hun plannen aan om samen een nieuwe speler te vormen binnen het digitale marketing bureaulandschap.

Artificial intelligence zal het fundament vormen van de digitale marketing strategie die NetBooster Groep en Artefact ontwikkelt voor haar klanten. Dit zal worden ingezet voor geautomatiseerde campagne creatie, van strategie tot het doorlopen van de customer journey en ad creatie, van campagne aanpak tot het meten van resultaten. Naar verwachting zal wereldwijd de markt van Artificial Intelligence groeien naar 11 miljard USD in 2024* en het digital marketing vakgebied in rap tempo transformeren.

François de la Villardière, Bestuursvoorzitter en Interim CEO NetBooster Groep: “We zijn verheugd dat de oprichters van Artefact hebben gekozen voor NetBooster als de partner om ons gezamenlijke ondernemerschap verder uit te breiden. We zijn ervan overtuigd dat Artificial Intelligence de efficiency van onze business versterkt en de digitale marketing strategie van onze adverteerders verbetert. Gezamenlijk zijn wij met bijna 1.000 werknemers wereldwijd een goed voorbeeld van technologische integratie binnen advertising.”

Artefact’s medeoprichters -respectievelijk CEO en Managing Directors- Guillaume de Roquemaurel, Vincent Luciani en Philippe Rolet: “We kijken ernaar uit om onze krachten te bundelen met NetBooster Groep. Artefact heeft sinds 2014 door gebruik van data, AI en consultancy het fundament gebouwd voor het bureau van de toekomst. Samen met de uitmuntende campagneaanpak en internationale aanwezigheid van NetBooster Groep versnelt het onze visie over consolidatie van de marketing industrie. Ons doel is waardecreatie voor adverteerders door het opnieuw uitvinden van de rol van het bureau. Hiertoe zullen nieuwe technieken ingezet worden die productiviteit vergroten en nieuwe bedrijfsmodellen creëren en faciliteren.”

Het drie jaar geleden opgerichte Artefact heeft zo’n 100 werknemers en werkt voor grote klanten als Danone, Orange, Samsung en Engie. Het bedrijf realiseerde een netto-omzet van €5m in 2016 (een groei van 200% ten opzichte van 2015) en verwacht voor 2017 100% groei met een vergelijkbare winstgevendheid als NetBooster Group. Artefact brengt kennis en ervaring binnen de nieuw gevormde Groep met Data Consulting, Artificial Intelligence en Data Analyse. De commerciële en technologische competenties van Artefact zal naar verwachting een significant concurrentievoordeel opleveren in alle landen en op alle gebieden waar de NetBooster Groep actief is zoals Search, CRM, display en programmatic.

NetBooster en Artefact hebben al samen op complementaire testprojecten gewerkt voor klanten als AccorHotels en Groupe SEB. Deze, alsmede alle andere klanten, zullen profiteren van de sterke synergie tussen de twee agencies. Als gevolg van het samengaan ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor de inzet van data voor bestaande NetBooster klanten, kan er uitbreiding van de marketing campagne mogelijkheden voor bestaande Artefact klanten plaatsvinden en ontstaat er een gezamenlijk wereldwijd dienstenaanbod wat naar verwachting nieuwe internationale klanten zal aantrekken.

Het nieuwe bureau start met de implementatie van het volledige dienstenaanbod dat voor adverteerders een geïntegreerde aanpak inhoudt van marketing strategie tot campagne implementatie gebaseerd op de best beschikbare data analyse en datatechnieken. Deze transactie is een grote stap in het uitrollen van de strategische doelstelling om het marketing bureau van de toekomst te vormen, zoals aangekondigd op 27 april door het nieuwe managementteam.

Transactievoorwaarden
De transactie (uitgevoerd door Cambon Partners) bestaat uit een aandelenruil. NetBooster verhoogt zijn aandelenkapitaal door uitgifte van 6.9m aandelen voor de inbreng van alle uitstaande aandelen van Artefact, dat leidt tot een verwatering van 26,4% voor de bestaande aandeelhouders van NetBooster. De nieuwe aandelen bestaan uit zowel gewone aandelen als preferente aandelen. (ADP1 en ADP2 Preferente aandelen).

De ADP1 preferente aandelen zijn gekoppeld aan het behalen van de doelstellingen voor Artefact voor FY2017 EBITDA, met maximale verwatering tot 28.4% voor de bestaande aandeelhouders van NetBooster. De ADP 2 preferente aandelen zijn gekoppeld aan de aandelenkoers en EBITDA van De Groep voor de komende vier jaar met een maximale extra verwatering van 10% voor de bestaande aandeelhouders van NetBooster.

Als de voorgenomen transactie is afgerond, dan worden de oprichters van Artefact één van de grotere aandeelhouders van de NetBooster Groep en zullen worden benoemd in de volgende managementposities:
● Guillaume de Roquemaurel, President en mede-oprichter van Artefact wordt benoemd als Groep COO en krijgt de leiding over Artefact’s data diensten binnen de Groep;
● Vincent Luciani, Managing Director en mede-oprichter van Artefact, wordt benoemd als Managing Director Frankrijk;
● Philippe Rolet, Managing Director en mede-oprichter van Artefact, wordt benoemd als Groep CTO en krijgt de leiding over de technische development teams.

François de la Villardière continueert zijn huidige functies binnen de NetBooster Groep.

De voorgenomen transactie is goedgekeurd door zowel de Raad van Bestuur van NetBooster en Artefact en zal op een extra aandeelhoudersvergadering op 27 juli om 11.00 ter goedkeuring aan de aandeelhouders worden voorgelegd.

-EINDE-


*Bron: Tractica analysis office for UsineDigitale.fr

Over NetBooster Groep | http://www.netbooster.com 
NetBooster Groep is een leidend onafhankelijk internationaal digital performance marketing bureau. De diensten van de Groep (met de merken NetBooster, metapeople en 4Ps marketing) beslaat het complete online marketing spectrum met diensten als SEO, PPC, programmatic display, affiliate marketing, media, social media, creative design, CRM en Data en Analytics (DnA). Daarnaast is de groep een van de belangrijkste GA 360 resellers en Google DoubleClick Marketing partners binnen Europa. NetBooster Groep is beursgenoteerd aan de NYSE Alternext Paris.

Over Artefact | http://www.artefact.is
Artefact is het eerste bureau dat volledig is ontworpen voor het AI tijdperk. Het bedrijf telt 100 werknemers en is gebouwd op een nieuwe combinatie van consultants, data scientists, engineers en creatives. Artefact werkt voor meer dan 50 key accounts als Orange, Samsung, ENGIE, Carrefour, Danone, AccorHotels, Sephora, Air France, Pernod Ricard, Maisons du Monde en Chanel. De kwaliteit van haar klanten (grote organisaties binnen de Insurance, Retail, Travel en High-tech markten) en de snelheid van ontwikkeling maakt Artefact een zeer belangrijke speler binnen de Franse data marketing.
Artefact is opgericht door drie Polytechnique alumni (Guillaume de Roquemaurel, Vincent Luciani en Philippe Rolet) en maakt een zeer sterke groei door.

Communicatie contact
Alexia Cassini (Group Communication Manager)
NetBooster S.A.
Tel. 00 33 (0)1 40 40 27 00
acassini@netbooster.com

Pers Contact
FINANCIAL – ALIZE RP
Caroline Carmagnol / Wendy Rigal
Tel. 00 33 (0)1 44 54 36 66
netbooster@alizerp.com

B2B – IDENIUM PREMIUM AGENCY
Caroline Saslawsky / Morgane Le Rol
Tel. 00 33 (0) 156 211 990
caroline@idenium.com / morgane@idenium.com

DISCLAIMER
This press release contain forward looking statements including statements regarding NetBooster’s management intent, belief or current expectations with respect to NetBooster’s businesses and operations, market conditions, results of operation and financial condition, specific provisions and risk management practices. These statements are based on the current expectations and assumptions of NetBooster’s management and they are, therefore, subject to risks and uncertainties. Many factors can impact NetBooster’s results and performance, thus forecasts and hypothetical examples are subject to uncertainty and contingencies outside NetBooster’s control. Results and performance can be materially different from any future results or performance that may be expressed or implied by the forward looking statements contained in this press release. NetBooster does not undertake to implement any of the actions and operations that may be described in the forward looking statements. Moreover, we remind you that past performance is not a reliable indication of future performance.
This press release, including forecast financial information, should not be considered as advice or recommendation to investors or potential investors in relation to acquiring, selling or transfer by any means NetBooster’s securities. Before acting on any information included into this presentation, one should consider the appropriateness of the information, any relevant offer document and especially should seek for independent financial advice. It is reminded that all securities involve financial risks.

 

Posted by Nissen